سرخط خبرها

مروری بر کتاب‌هایی که به پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت مزین به تقریظ رهبری شدند

  • کد خبر: ۱۰۴۴۹۲
  • ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
مروری بر کتاب‌هایی که به پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت مزین به تقریظ رهبری شدند
توجه به کتاب و کتاب خوانی همواره یکی از دغدغه‌های رهبری بوده است که بار‌ها درباره آن در جلسات مختلف بر آن تأکید کرده اند. تقریظات رهبر معظم انقلاب بر کتب مختلف نیز نشان دهنده علاقه و توجه ایشان به شعر و ادبیات به ویژه آثار مرتبط با انقلاب و دفاع مقدس است. تقریظ به معنی ستودن مکتوب، مطلبی است که در تجمید کتاب یا نوشته‌ای می‌نویسند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «هیچوقت انسان از کتاب مستغنی نیست. از دوران نوجوانی، از اول سوادآموزی تا آخر عمر، انسان احتیاج دارد به کتاب، احتیاج دارد به درک مسائل و جذب مواد تغذیه معنوی و روحی و فکری، این بایستی در سطح عمومی جامعه فهمیده شود و دنبال شود و اقدام شود.» این‌ها بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان کتابخانه‌ها و کتاب داران در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۹۰ است.

توجه به کتاب و کتاب خوانی همواره یکی از دغدغه‌های ایشان بوده است که بار‌ها درباره آن در جلسات مختلف بر آن تأکید کرده اند. تقریظات رهبر معظم انقلاب بر کتب مختلف نیز نشان دهنده علاقه و توجه ایشان به شعر و ادبیات به ویژه آثار مرتبط با انقلاب و دفاع مقدس است. تقریظ به معنی ستودن مکتوب، مطلبی است که در تجمید کتاب یا نوشته‌ای می‌نویسند.

بنا به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، این سنت ادبی بیش از دو هزار سال قدمت دارد. اما در ایران پس از انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب این سنت از اواخر دهه ۶۰ و ابتدای دهه ۷۰ آغاز می‌شود. چند سالی می‌شود که برخی تقریظات ایشان در قالب مراسم پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت (مراسم رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب‌های دفاع مقدس و تقدیر از دست اندرکاران آنها) رونمایی می‌شوند و در اختیار عموم قرار می‌گیرند. همزمان با هفته هنر انقلاب، نگاهی داشتیم به برخی آثار تقریظ شده ایشان که در دوره‌های مختلف پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت رونمایی شده اند.

«حوض خون»

تازه‌ترین تقریظ رهبر معظم انقلاب در مراسم دوازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت، ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ منتشر شد. تقریظی بر کتاب «حوض خون» نوشته فاطمه السادات میرعالی که درباره مجاهدت بانوان اندیمشکی از رخت شویی در دوران دفاع مقدس است. متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «حوض خون» به این شرح است: «اولین احساس، پس از خواندن بخش‌هایی از این کتاب، احساس شرم از بی عملی در مقایسه با مجاهدت این مجاهدانِ خاموش و بی ریا و گمنام بود. آنچه در این کتاب آمده بخش ناشناخته و ناگفته‌ای از ماجرای عظیم دفاع مقدس است. باید از بانوی پرکار و صبور و خوش سلیقه‌ای که این کار پرزحمت را به عهده گرفته و به خوبی از عهده برآمده است و نیز از مؤسسه جبهه فرهنگی عمیقاً تشکر شود.»

«تنها گریه کن»

کتاب «تنها گریه کن»، روایت زندگی اشرف سادات منتظری، مادر شهید محمد معماریان، در دوران مبارزات انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و پس از آن است که به قلم اکرم اسلامی تدوین شده است. در مراسم یازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت تقریظ رهبر معظم انقلاب بر این کتاب منتشر شد. در این تقریظ آمده است: «با شوق و عطش، این کتاب شگفتی ساز را خواندم و چشم و دل را شستشو دادم. همه چیز در این کتاب، عالی است؛ روایت، عالی؛ راوی، عالی؛ نگارش، عالی؛ سلیقه تدوین و گردآوری، عالی و شهید و نگاه مرحمت سالار شهیدان به او و مادرش در نهایت علوّ و رفعت ... هیچ سرمایه معنوی برای کشور و ملّت و انقلاب برتر از این‌ها نیست. سرمایه باارزش دیگر، قدرت نگارش لطیف و گویایی است که این ماجرای عاشقانه مادرانه به آن نیاز داشت.»

«عصر‌های کریسکان»

تقــریـظ رهــبر معظـم انـقــــلاب بر کـــــــتـــاب «عصــــرهای کریسکان» در مراسم دهمین پاســـداشـت ادبیات جهاد و مقاومت منتشر شــد. کــتـاب «عصر‌های کریسکان»، خاطرات امیر سعیدزاده (سعید سردشتی) از فعالیت‌های دوران پیش از انقلاب و مجاهدت‌های دفاع مقدس تا رنج‌های اسارت در زندان‌های کومله و دموکرات است که به قلم کیانوش گلزار راغب تدوین و از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است. در متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب آمده است: «بسیار جذاب تهیه شده است؛ هم خود سرگذشت این جوان آزاده کرد جذاب است و هم نوع نگارش صریح و کوتاه و بی حاشیه کتاب.

با اینکه نیرو‌های مبارز کُردِ طرف دار جمهوری اسلامی را از نزدیک دیده و شناخته ام، آنچه از فداکاری‌های آنان در این کتاب آمده، برایم کاملاً جدید و اعجاب آور است. نقش مادر و همسر هم حقّا برجسته است. دلاوری و شجاعت راوی و خانواده اش ممتاز است و نیز برخی عناصر دیگر کردی که از آنان نام برده شده است. در کنار این درخشندگی ها، رفتار قساوت آمیز و شریرانه کسان دیگری که به دروغ از زبان مردم شریف کرد سخن می‌گفتند نیز به خوبی تشریح شده است. کتاب جامعی است؛ تاریخ، شرح حال، شناخت قوم کرد، شناخت حوادث تلخ و شیرین منطقه کردی در اوایل انقلاب...»

«مربع‌های قرمز»

مراسم «نهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» با انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «مربع‌های قرمز» در تاریخ ۲۹ شهریور ۹۹ همراه بود. متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب -که روایتی ازخاطرات شفاهی حاج حسین یکتا در دوران دفاع مقدس و به قلم زینب عرفانیان است- به شرح زیر است: «بسیار شیرین و جذاب نوشته شده است. ردپای چانه گرمی‌های آقای حاج حسین یکتا در آن آشکار است.

ظرافت‌های برخاسته از ذوق و قریحه لطیف که در سراسر کتاب گسترده است، می‌تواند از نویسنده خوش قلم و چیره دست کتاب باشد و می‌تواند هم درافشانی‌های راوی باشد. نقطه برجسته کتاب، یاد شهیدان و یاد حال و حضور ملکوتی آنان پیش از شهادت است که حقا بسیار خوب تصویر شده است. ارادت راوی به مرحوم آقای حاج میرزا علی احمدی میانجی هم برای من جالب بود. آن مرحوم را حدود شصت سال به علم و تقوا و ورع می‌شناختم و به من لطف داشت. این کتاب ظاهرا چند روز پیش رونمایی شده است. برای من چندی پیش از این فرستاده بود و تماما مطالعه شد.»

«در کمین گل سرخ»

کتاب زندگی نامه شهید سپهبد علی صیادشیرازی نیز مزین به تقریظ رهبر انقلاب شده است. در مراسم هـشـــتـــمــین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در ۲۷ فروردین سال ۹۸ تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «در کمین گل سرخ» منتشر شد.

کتاب «در کمین گل سرخ» زندگی نامه داستانی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی به قلم محسن مؤمنی است. متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب بدین شرح است: «این نمونه جالب و بی سابقه‌ای است از گزارش جنگ در ضمن داستان شیرین زندگی یکی از شخصیت‌های آن. آن را یکسره مطالعه کردم (تا ۸۴/۶/۷) زیبا و هنرمندانه نوشته شده است. با بسیاری از حوادث آن کاملا آشنایم. البته بسیاری دیگر از حوادث آن دوران و نیز مطالب بسیاری از آنچه مربوط به این شهید عزیز است ناگفته مانده است؛ و این طبیعی است. البته برجستگی‌های شخصیت شهید صیاد شیرازی را در نوشته و کتاب به درستی نمی‌توان نشان داد او حقا نمونه‌ای از یک ارتشی مومن و شجاع و فداکار بود. رحمت خدا بر او.»

تقریظ بر ۴ کتاب

مراسم ششمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت به همراه رونمایی از تقریظ‌های رهبر معظم انقلاب بر چهار کتاب «دختر شینا»، «وقتی مهتاب گم شد»، «گلستان یازدهم» و «آب هرگز نمی‌میرد» در ۲۰ بهمن سال ۱۳۹۵ برگزار شد. کتاب «وقتی مهتاب گم شد» روایت عاطفی و انسانی از خاطرات جانباز سرافراز علی خوش لفظ، هم رزم حاج احمد متوسلیان به قلم سردار حاج حمید حسام است. کتاب «گلستان یازدهم» نیز دربــردارنــده خــاطـــرات زهرا پناهی روا، همسر شهید علی چیت سازیان از شهدای مطرح استان همدان است که به قلم بهنازضرابی زاده به رشته تحریر درآمده است.

کتاب «دختر شینا»، خاطرات قدم خیر محمدی کنعان از همسر شهیدش، حاج ستار ابراهیمی هژیر را روایت می‌کند. این کتاب به همت بهناز ضرابی زاده نوشته شده و از آثار حوزه خاطرات زنان از جنگ ایران و عراق است. در متن تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «دختر شینا» آمده است: «رحمت خدا بر این بانوی صبور و با ایمان و بر آن جوان مجاهد و مخلص و فداکاری که این رنج‌های توان فرسای همسر محبوبش نتوانست او را از ادامه جهاد دشوارش باز دارد. جا دارد از فرزندان این دو انسان والا نیز قدردانی شود.» کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» نیز روایت دوران حضور جانباز سرافراز سردار میرزامحمد سلگی در دوران دفاع مقدس در کسوت فرماندهی گردان ۱۵۲ حضرت اباالفضل در لشکر انصارالحسین (علیهم السلام) همدان است که به کوشش حمید حسام منتشر شده است.

«آن بیست و سه نفر»

رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب برکتاب «آن بیست و سه نفر» در پنجمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت انجام شد.
کتاب «آن بیست و سه نفر» خاطرات خودنوشت آقای احمد یوسف زاده از دوران اسارت ۱۹ نوجوان کرمانی و ۴ نوجوان دیگر است که در عملیات آزادسازی خرمشهر از سوی ارتش بعث به اسارت در می‌آیند. در متن این تقریظ آمده است: «در روز‌های پایانی ۹۳ و آغازین ۹۴ با شیرینی این نوشته شیوا و جذاب و هنرمندانه، شیرین کام شدم و لحظه‌ها را با این مردان کم سال و پرهمت گذراندم. به این نویسنده خوش ذوق و به آن بیست و سه نفر و به دست قدرت و حکمتی که همه این زیبایی ها، پرداخته سرپنجه معجزه گر اوست درود می‌فرستم و جبهه سپاس بر خاک می‌ساییم. یک بار دیگر کرمان را از دریچه این کتاب، آنچنان که از دیرباز دیده و شناخته ام، دیدم و منشور هفت رنگ زیبا و درخشان آن راتحسین کردم.»

«من زنده ام»

تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «من زنده ام» در مراسم چهارمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت رونمایی شد. متن تقریظ به این شرح است: «کتاب را با احساس دوگانه اندوه و افتخار و گاه از پشت پرده اشک، خواندم و بر آن صبر و همت و پاکی و صفا و بر این هنرمندی در مجسم کردن زیبائی‌ها و زشتی‌ها و رنج‌ها و شادی‌ها آفرین گفتم. گنجینه یاد‌ها و خاطره‌های مجاهدان و آزادگان، ذخیره عظیم و ارزشمندی است که تاریخ را پربار و درس‌ها و آموختنی‌ها را پرشمار می‌کند. خدمت بزرگی است آن‌ها را از ذه‌ها و حافظه‌ها بیرون کشیدن و به قلم و هنر و نمایش سپردن. این نیز از نوشته‌هایی است که ترجمه اش لازم است. به چهار بانوی قهرمان این کتاب به ویژه نویسنده و راوی هنرمند آن سلام می‌فرستم.» کتاب «من زنده ام» خاطرات دوران چهار ساله اسارت خانم معصومه آباد در زندان‌های رژیم بعث صدام است.

لازم به ذکر است در سال‌های ۱۳۹۰، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ هم دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در همایش‌های جداگانه‌ای از نویسندگان و راویان کتاب‌های «نورالدین پسر ایران»، «پایی که جا ماند» و «لشکر خوبان»، تقدیر نموده و یادداشت‌ها و تقریظ‌های رهبر انقلاب اسلامی را بر این کتاب‌ها منتشر کرده بود.

«فرنگیس»

کتــــاب «فرنگـــیس: خــاطــــرات فــــرنگـــیس حـیدرپــور» به قلــم مــهنــاز فتاحــی است روایت خاطرات زنی شجاع است که در مقام دفاع توانست سرباز دشمن را اسیر کند و نیروی دشمن را به خاک و خون بکشاند. در مراسم هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت که در ۸ مهر ۹۷ برگزار شد، تقریظ رهبر معظم انقلاب بر این کتاب منتشر شد.

متن یادداشت ایشان به این شرح است: «بخش ناگفته و بااهمیتی از حوادث دوران دفاع را به مناسبت شرح حال این بانوی شجاع و فداکار، در این کتاب می‌توان دید. بانو فرنگیس دلاور با همان روحیه استوار و پرقدرت و با زبان صادق و صمیمی یک روستایی و با عواطف و احساسات رقیق و لطیف یک زن، با ما سخن گفته و منطقه ناشناخته و مهمی از جغرافیای جنگ تحمیلی را با جزئیاتش به ما نشان داده است. ما از روستا‌های مرزی در دوران جنگ و مصائب فراوان آنان و آوارگی‌ها و گرسنگی‌ها و خسارت‌های مادی و ویرانی‌ها و داغ عزیزان آن ها، هرگز به این وضوح و تفصیلی که در این روایت صادقانه آمده است، خبر نداشتیم و نیز از فداکاری جوانان آنان که در شمار اولین شتابندگان به مقابله با دشمن مهاجم بودند.

ماجرای قتل و اسارت دشمن به دست این بانوی دلاور هم که خود یک داستان مستقل و استثنائی است که نظیر آن فقط در سوسنگرد، در همان اوان، اتفاق افتاده بود. بانو فرنگیس را باید بزرگ داشت و از نویسنده کتاب -خانم فتاحی- به خاطر قلم روان و شیوا و هنر مصاحبه گیری و خاطره نویسی، باید بسیار تشکر کرد.»

منبع: پایگاه اطلاع رسانی رهبر معظم انقلاب اسلامی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->